Design voor een betere toekomst, daar draaide het afgelopen week om op de 15e editie van de Dutch Design Week in Eindhoven. In de stad was het werk van 2500 nationale en internationale ontwerpers te zien. Dit jaar was het thema ‘The Making Of’, zo werden er lezingen gehouden over de rol van makers als betekenisgevers en het maakproces. Onder de jonge ontwerpers van de Design Academy en de gevestigde orde in de Kazerne was te zien hoe creativiteit werd ingezet om bij te dragen aan een betere, schonere en duurzame samenleving door het gebruik van innovatieve technieken en slimme materialen.

bio-design

The Growing Lab – Mycelia, Officina Corpuscoli / Maurizio Montalti

Eén van de tentoonstellingen tijden de Dutch Design Week dit jaar, de New Material Award 2016 in de Kazerne, ging om Bio Design en het ontwikkelen van slimme materialen. Hier waren 18 ontwerpers te zien die allemaal op hun eigen manier inspeelden op duurzame materiaalontwikkeling en innovatieve toepassingen hiervan. Maurizio Montalti laat bijvoorbeeld met The Growing Lab zien dat schimmels de essentiële ingrediënten zijn voor upcycling. De natuurlijke groei van deze micro-organismen biedt mogelijkheden voor de ontwikkeling van biomaterialen die oneindig veel vormen kunnen aannemen.

 safeground

Safe Ground, Snir Gedasi

Daarnaast is ieder jaar op de eindexamenexpositie van de studenten van de Design Academy een verassend overzicht te zien van nieuwe ontwikkelingen ten aanzien van design. Veel ontwerpen op de expositie vallen dit jaar onder Social Design, hierin stelt de ontwerper zich als doel een verrassende oplossingen te bieden voor maatschappelijke problemen. Snir Gedasi presenteert ons Safe Ground: een veilige speelplaats voor kinderen in oorlogsgebieden. Een plek met onder meer een klimmuur en glijbanen. Safe Ground is een sociaal betrokken initiatief waar makkelijk in te investeren is door de lage kosten.

 dennenaalden

Forest Wool, Tamara Orjola

Verder dragen veel ontwerpers bij aan een betere en duurzame samenleving. Tamara Orjola laat ons met Forest Wool een onderscheidend ontwerp zien. Zij toont haar ontdekkingstocht naar een nieuw, duurzaam materiaal van een restmateriaal; dennennaalden. Met dit werk laat Orjola de eindeloze mogelijkheden met dit materiaal zien, we zien onder andere papier, touw, vilt en meubels. Het interessante is dat dit onderzoek kan worden toegepast op grootschalige productie. Met recht één van de ontwerpen die gekroond zijn tot Best of DDW 2016.

glissade-1Glissade, Christian Heikoop

Op het gebied van Living is te zien dat veel ontwerpers zich afkeren van massaproductie en de consumptiemaatschappij. Zo ontwerpen zij meubels die uniek, en toch zo makkelijk mogelijk in elkaar te zetten zijn. Hiermee willen de ontwerpers de rivaliteit van IKEA verdrijven. Het in elkaar zetten van de Glissade meubels van Christiaan Heikoop is vergelijkbaar met het opzetten van een tent. De metalen buizen schuif je in het gestikte ECCO leder, wat zonder gereedschap mogelijk is. Hij ontwierp stoelen, bankjes en tafels en laat zo zien dat plat verpakte meubels ook zonder schroeven in elkaar te zetten zijn.

 craft-the-silicone

Craft the Silicone, Audrey Werthle

Dit jaar was ook textielontwerp breed vertegenwoordigd op de afstudeerexpositie, hierbij viel het op dat de ontwerpers niet alleen reageren op de sociale functie en betekenis van textiel maar dat het vooral draait om het ontwikkelen van nieuwe materialen en innovatieve stoffen. Zo heeft Audrey Werthle met Craft the Silicone onderzoek verricht naar het gebruik van patronen in kunststoffen. Ze is gekomen tot een schort van een stevig materiaal met 3D reliëf, gemaakt met behulp van siliconen en zeefdruk. De schort als gebruiksvoorwerp roept associaties op met authenticiteit en vakmanschap, als een statement tegen massaproductie en gebrek aan identiteit.

 digital

Guidelines for the Human Factor, Henrique Nascimento

Ten slotte speelt digitalisering op de Dutch Design Week een grote rol, wetende dat er steeds meer arbeid door robots overgenomen zal worden. Guidelines for the Human Factor reageert op de toekomstige situatie waarin de mens meer vrije tijd heeft en de robot productieprocessen over kan nemen. Het werk stelt voor dat we de robot als gelijke aan de mens zien, zo zien we een werkruimte waarin een nieuwe rolverdeling wordt voorgesteld en wordt uitgenodigd tot discussie. De machine heeft als taak om real-time informatie te koppelen aan de gesproken woorden van de mens. Dankzij artificiële intelligentie kan deze een hologram van al deze informatie produceren, waardoor de mens in staat wordt gesteld zich vooral bezig te houden met het creëren van betekenissen. De vraag of design kan bijdragen aan een betere toekomst kunnen wij dus met een volmondig ja beantwoorden. En dat is iets om erg blij mee te zijn.