Interview Rachmaninoff

Geïnterviewde: Peter Mellema, eigenaar van Rachmaninoff


Interviewers: Kenya Lamsberg & Lauri van Lutterveld
Datum afname interview: 20-12-2016
Doelgroep Rachmaninoff Wonen: 25- t/m 75-jarigen

Algemene vragen

  1. Welke functie vervult u in deze winkel?

– Ik doe eigenlijk van alles wat, zoals inkopen doen, verkopen, de boekhouding en betalingen regelen, het hele team van taken voorzien etc. Eigenlijk het hele bedrijf aansturen waar nodig en het behouden van een vriendelijke sfeer is daarbij van groot belang.

  1. Hoelang werkt u binnen dit bedrijf?

– Ik was zelf voor deze onderneming drie jaar bedrijfsleider en na die drie jaar heb ik dit bedrijf overgenomen. Dus ik werk al tien jaar binnen dit bedrijf. In principe was het na deze stap ‘zo gezegd, zo gedaan’ en zo heeft Rachmaninoff zich uiteindelijk tot gevestigde interieurzaak ontwikkeld.

  1. Hoeveel werknemers heeft dit bedrijf?

– Het team van Rachmaninoff bestaat uit acht werknemers.

  1. Heeft u al eerder een zaak/bedrijf gehad?

– Zelf heb ik een horeca-achtergrond en dit heb ik jaren gedaan. Over het algemeen zijn er veel overeenkomsten tussen het horeca- en ondernemerswerk. In beide gevallen verkoop je iets naar de wil/zin van de gast of klant. Op een gegeven moment was ik wel toe aan wat anders en ben ik met Rachmaninoff begonnen.

  1. Hoe is dit bedrijf ontstaan?

– In principe is dit bedrijf opgebouwd door twee horecaondernemers. Destijds was dit een meubelzaak die zich richtte op de klassieke stijl. Dit is vervolgens volledig omgegooid naar een interieurwinkel die zich meer richt op een minimalistische en bohémien stijl, een expressieve, gedurfde stijl met nieuwe ideeën, eigenzinnige kleuren en vintage vondsten. Voor deze verandering heette deze winkel al Rachmaninoff en ik heb deze naam gehouden vanwege de bekendheid, dus daar wilde ik niets aan veranderen. Doordat de markt echter veranderde en er minder vraag was naar een klassieke vormgeving van het interieur, is de stijl van de winkel veranderd.

Kernvragen

  1. Waarom verkoopt u zowel meubels van bekende merken als van onafhankelijke ontwerpers? Waarom juist die combinatie?

– Ik geloof in de combinatie van de twee. Als een product mij aanspreekt, ondanks waar het vandaan komt, dan vind ik het tof om het te mogen verkopen in deze winkel. Jonge ontwerpers maken vaak hele originele producten en de bekendere merken bieden kwalitatief goede meubels.

De producten van jonge ondernemers en bekende merken sluiten heel goed op elkaar aan, wat onze producten juist zo aantrekkelijk maakt voor het publiek. Waar inspiratie bij komt kijken, daar zijn de klanten in geïnteresseerd. De mix van beide partijen maakt het interieur levendig. Daar zijn wij naar opzoek.

  1. Waarom hebben jullie er als bedrijf voor gekozen om een conceptstore en woonwinkel op te zetten?

– Op de Vismarkt, oftewel Rachmaninoff Wonen, verkopen wij ontzettend veel diverse producten. Terwijl wij ons in de winkel aan de Burgermeester Reigerstraat (de conceptstore) voornamelijk richten op banken, vloerkleden en verlichting, in combinatie met kunst. Dit heeft te maken met de plaats waar deze winkel zich binnen deze wijk bevindt, want een kopie van de woonwinkel aan de Vismarkt zou hier niet passen. Daarom is de Rachmaninoff conceptstore niet exact hetzelfde als de Rachmaninoff woonwinkel.

  1. Is er een verschil in het soort mensen die aankopen doet bij de conceptstore of de vestiging op de Vismarkt?

– Er zit zeker verschil in, de conceptstore ligt in een wijk waar voornamelijk welstand te vinden is. Hier komen dan ook voornamelijk klanten die meer te besteden hebben en dus eerder exclusieve meubels willen kopen. Daarentegen ligt Rachmaninoff Wonen in het hartje van Utrecht waar veel dynamiek te vinden is, wat bijvoorbeeld eerder toeristen aantrekt.

  1. Hoe groot denkt u dat het bereik is van dit bedrijf?

– Dat is een goede vraag, maar moeilijk voor mij om te beantwoorden. Ik kan wél zeggen dat wij in Utrecht zeker wel bekend zijn en ook enigszins daarbuiten, maar ik kan moeilijk aangeven hoe groot dat bereik dan eigenlijk precies is.”

  1. Kunt u het verschil in winkelgedrag beschrijven van de consumenten in de afgelopen vijfentwintig jaar?

– Dat is niet per se veranderd. Het hangt eigenlijk af van wat je aanbied. Vraag en aanbod staat centraal. Wij verkopen al jaren banken, tafels en stoelen en dat blijft een succes. Daarnaast doen wij nu ook aan interieurstyling, waardoor wij de klanten een allesomvattende service kunnen bieden.

  1. Hoe kijkt u persoonlijk tegen de steeds groter wordende invloed van webshops aan?

– Hoe ik er zelf tegenaan kijk? Toen het opkomend was vroeg ik mij vooral af welke veranderingen dit zou brengen en hoe dat eruit zou gaan zien over een paar jaar. Nu deze ontwikkeling verder is ben ik niet meer zo met die gedachtes bezig. Ik ben van mening dat je gewoon je eigen pad moet volgen en jij jezelf niet moet laten leiden door een ander.

  1. Hoe kijkt u als werknemer van dit filiaal tegen de steeds groter wordende invloed van de webshops aan?

– Als zaak zijn wij niet volledig gericht op het verkopen via internet, al is het wel een mooie aanvulling. Wij moeten het echter hebben van meubels die in de zaak worden verkocht, want die leveren meer op dan de accessoires die voornamelijk via de webshop worden verkocht.

  1. Welke gevolgen ondervindt deze winkel door de grote opkomst van webshops?

– Dit heeft gelukkig geen drastische gevolgen. Wij als lokale winkel bieden natuurlijk een hele andere beleving. Daarnaast houden wij goed in de gaten hoe wij ons kunnen onderscheiden van grotere zaken, met name door een gevarieerd assortiment. Door samen te werken met kunstenaars en lokale ondernemers bieden wij een inspirerend geheel, wat Rachmaninoff Rachmaninoff maakt.

  1. In welk opzicht verandert naar uw mening de komst van webshops de sociale contacten tussen mensen?

– Als ik dit vrij interpreteer dan zou je mensen in groepen kunnen verdelen. Je hebt bijvoorbeeld de jongere generatie die hard werkt, weinig tijd heeft en dus veel bestelt via internet en zo heb je nog een paar andere groepen die zijn eigen bijpassende kenmerken hebben. Om de sociale contacten tussen mensen te kunnen beschrijven door de komst van webshops moet daar eerst nader onderzoek naar gedaan worden, om op deze vraag een volledig antwoord te kunnen geven.

  1. In welke mate heeft volgens u de komst van webshops invloed op het fysieke winkellandschap? Kunt u hier voorbeelden van geven?

– Er zal een percentage zijn die hier ongetwijfeld last van heeft en geen weerstand meer kan bieden aan deze verandering. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld in hoeverre zij zijn meegegaan met wat de markt vraagt. Om een succesvolle zaak te zijn, moet je om je heen blijven kijken om veranderingen binnen het winkellandschap te kunnen begrijpen en toe te passen op je eigen winkelbeleid.

  1. Hoe ervaart u de leegstand binnen deze stad? Wat vindt u hiervan? En kunt u dit ook verklaren?

– Ja,  dat is jammer. De leegstand wordt met vlagen opgemerkt, zo kwam dit meer voor tijdens de crisis en is dit nu al minder. Leegstand verloedert het gezellige straatbeeld. Ik verwacht dat leegstand niet per se meer zal worden, maar er zullen altijd veranderingen optreden omtrent dit gebied. En dit kan kortweg niet voorkomen worden aangezien de markt telkens een andere vorm aanneemt. Dit zal als gevolg hebben dat enkele zaken er juist beter van uit zullen komen en anderen juist niet. Leegstand treedt ook op door andere oorzaken, zo kan een ondernemer vanwege persoonlijke redenen ervoor kiezen om zijn/haar zaak niet voort te zetten.

  1. In welke mate anticiperen jullie als lokale zaak op de komst van webshops? Welke (toekomstige) maatregelen zullen worden getroffen?

– Wij proberen een onderscheidende service te bieden, waardoor de klant graag in onze fysieke winkel komt. Daarnaast hebben wij een kleine webshop als extra service, waarin vooral kleine artikelen aangeboden worden.

  1. Als het aantal internet aankopen zou toenemen, zou u zich dan gaan richten op de fysieke winkel of de webshop? Welke van de twee zal het beste bijdragen aan het succes en imago van deze winkel?

– Voor zover ik dit nu kan bepalen gaan wij voor de combinatie van de twee. Deze twee concepten versterken elkaar waar nodig en biedt ook de klanten service waar nodig. Je hebt een winkel nodig om de klanten de gelegenheid te geven om de producten te kunnen proberen en te bekijken en via een webshop wordt het mogelijk gemaakt om als winkel flexibel om te kunnen gaan met de wensen van de klant, die bijvoorbeeld achteraf nog iets willen bestellen of op afstand een deel van het assortiment in de gaten willen houden.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren