FAQ

Welkom op onze ‘’Frequently Asked Questions’’ pagina. Hier vind je alle antwoorden op alle  vragen die je hebt. Van Onderhoud over stoffen tot aan de eigenschappen van hout. Wij hopen je met deze informatie te kunnen helpen met alles wat er komt kijken bij het aanschaffen van een nieuw meubel. Heb je een vraag die er niet tussen staat? Laat het ons weten.

Onze producten

Ik ben op zoek naar een nieuw meubel. Wat zijn de
mogelijkheden?

De mogelijkheden van onze meubels zijn eindeloos! Bijna al onze meubels worden op bestelling gemaakt, waardoor er van alles aan te passen is. Zo zijn al onze banken in verschillende maten en in meer dan 200 verschillende stoffen te bestellen. Dit geldt ook voor de meeste fauteuils. Alle mogelijke stoffen zijn te bekijken in onze showroom aan de Vismarkt in Utrecht. Hier denken wij graag mee in de mogelijkheden en ondersteunen wij jou bij het vinden van jouw perfecte bank of fauteuil! Liever snel een keuze maken? Bekijk dan
onze webshop voor de bestseller banken.

Ook bij onze tafels en stoelen is er van alles mogelijk in maten en kleuren. Bekijk hiervoor onze collectie pagina.

 

Waar zijn jullie producten te zien?

Onze grote meubels zoals banken, fauteuils, tafels en eetkamerstoelen zijn te zien op onze collectie pagina en in onze showroom. Onze woonaccessoires en onze beperkte collectie banken zijn online te bestellen via onze webshop. De volledige collectie is te zien in onze showroom.

Onze showroom is te vinden aan de Vismarkt, in het centrum van Utrecht. Kom langs voor vrijblijvend advies onder het genot van een kopje koffie of thee of om gewoon even rond te snuffelen!

Waar worden jullie producten gemaakt?

In het kader van duurzaamheid kunnen wij met trots zeggen dat al onze banken van Nederlandse bodem zijn, ontworpen en gemaakt in eigen land! Dit geldt ook voor veel kleine meubels (bv salontafels) en woonaccessoires uit onze collectie. Onze collectie is een verzameling van verschillende merken en makers die ons inspireren. Meer weten over ons aanbod? Neem dan een kijkje op
de merkenpagina.

Wat is de levensduur van jullie producten?

In het kader van duurzaamheid vinden wij het, net zoals jij, belangrijk dat een meubel lang mee gaat. De levensduur van een meubelstuk is
grotendeels afhankelijk van het onderhoud en de intensiteit van het gebruik.

Voor het inschatten van een levensduur gaan wij uit van normaal gebruik. Dit wil zeggen dat bij banken, fauteuils en stoelen bijvoorbeeld de armleuningen en rugleuning niet als zitplaats gebruikt worden en er niet op de zitting gesprongen wordt. De levensduur van de bank wordt ook beïnvloed door het aantal gebruikers van de bank; bijvoorbeeld kinderen en huisdieren. De
levensduur van een bank of fauteuil is dan gemiddeld rond de 15 jaar. Voor een maximale levensduur raden wij aan de zitvlakken regelmatig te gebruiken,regelmatig te stofzuigen op de laagste stand en vlekken direct te verwijderen.

 

Banken en fauteuils

Op onze banken en fauteuils kan een brede collectie aan stofmogelijkheden. De stoffen variëren van synthetische- tot natuurlijke stoffen en zelfs combinatie stoffen van synthetische en natuurlijke vezels. Denk bij natuurlijke stoffen aan leer, wol, linnen en katoen. Alle stoffen die
wij gebruiken zijn getest op sterkte, kleurvastheid en pilling. Alle stoffen zijn goedgekeurd voor intensief gebruik en gaan lang mee.

Alle binnenwerken van onze banken en fauteuils hebben zo hun eigen kenmerken. De meeste binnenwerken zijn houten framewerken. Voor de
zitting en rugleuningen wordt er gebruik gemaakt van diverse schuimsoorten en veringen, wat ieder model een eigen zitcomfort geeft. Van actievere zit tot een meer ontspannen zit, we hebben het allemaal!

In onze showroom zijn alle stoffen te bezichtigen en vertellen wij graag meer over de kwaliteit, samenstelling en kenmerken van de stoffen.
Ook voor vragen over de binnenwerken van onze meubels zoals veringen en schuimsoorten informeren wij je graag.

 

Wat is het verschil tussen natuurlijk stoffen en synthetische
stoffen?

In principe zijn de meeste stofsoorten in onze collectie van polyester gemaakt. Synthetische vezels hebben een gesloten structuur, waardoor
vuil aan de oppervlakte blijft. Dit betekent dat het meubelstuk makkelijker schoon te maken is. Natuurlijke materialen worden gemaakt van plantaardige of dierlijke materialen, bijvoorbeeld katoen of wol. De warme kleuren en aangename “touch” zijn voor veel mensen de reden om deze stoffen te kopen. Natuurlijke materialen zijn iets gevoeliger voor pilling en verkleuring.

Alle stoffen in onze collectie zijn van hoge kwaliteit; ze zijn getest voor intensief gebruik waardoor je langdurig van een mooi meubelstuk kunt genieten.

 

Wat is plooivorming?

Alle stoffen hebben een bepaalde elasticiteit. Deze elasticiteit is nodig voor een lange levensduur van een bank of fauteuil. Wanneer de stof namelijk te strak op de bank gespannen zit, is de kans op scheuren groter. Door de elasticiteit van de stoffen zal er plooivorming in uw
bank ontstaan. Dit is niks om u zorgen om te maken, het hoort bij het meubel.

De mate van de plooivorming is afhankelijk van een aantal factoren:

  • De stof: hoe meer rek, des te meer plooivorming
  • Het type zitmeubel: vast gestoffeerd of losse hoezen
  • De breedte van het zit- en rug vlak: hoe breder, des te meer
    plooivorming
  • De intensiteit van het gebruik

Om plooivorming te minimaliseren kun je een aantal dingen doen. Het is belangrijk de bank of fauteuil gelijkmatig te gebruiken, dus zorg dat alle plekken van de bank regelmatig gebruikt worden. Wanneer je losse kussens hebt, kun je regelmatig de kussens opkloppen en op de juiste plaats terugzetten. Verder is het belangrijk om voorzichtig om te gaan met de arm- en rugleuningen. Ga hier bijvoorbeeld niet op zitten of staan; dit kan plooivorming verergeren.

 

Wat is pilling?

Na verloop van tijd kunnen sommige stoffen, met name met wol verwerkte stoffen, licht gaan pillen. Er kunnen dan kleine bolletjes op de stof
ontstaan. Dit is bij sommige stoffen niet te voorkomen, zoals bij wol. Wol is een natuurlijk materiaal, wat ook wanneer het verwerkt is in de bekleding van een bank of fauteuil nog door gaat leven. Bij de meeste 100% synthetische stoffen komt pilling vrij weinig of in kleine mate voor.

 

Kan een bank verkleuren?

De mate waarin een meubelstof bestand is tegen het verkleuren onder invloed van zon-, dag en kunstlicht is afhankelijk van de gebruikte kleurstoffen en speciale behandelingen. Alle stoffen, en met name natuurlijke stoffen, hebben altijd een kans op verkleuring. Deze verkleuring kan heel minimaal zijn of zelfs helemaal niet opspelen, maar hier kan geen garantie op gegeven worden. Voor alle stoffen in onze collectie is de lichtvastheid bepaald, in klasse 1 tot en met 5. Wij raden het aan, zeker met stoffen met een lagere lichtvastheid zoals natuurlijke stoffen, het meubelstuk zo min mogelijk aan direct zonlicht bloot te stellen.Zo minimaliseert je de kans op verkleuringen van de stof.

 

Ik heb een vlek in mijn meubel, wat nu?

Verwijder vlekken zo snel mogelijk, voor ze de kans krijgen lang op de stoffering in te werken. Gebruik hiervoor een lepel, een witte doek of witte tissues. Werk van de buitenrand van de vlek naar binnen toe, wrijf niet maar dep de gemorste substantie op. Maak vervolgens een theedoek nat met lauwwarm water, maximaal 40 graden, wring deze uit en dep hiermee de vlek totdat de theedoek geen vuil meer opneemt. Indien na deze behandeling nog vlekken achterblijven kun je het beste contact met ons opnemen. Wij kunnen je verder adviseren over diverse producten om hardnekkige vlekken te verwijderen.

 

Hoe kan ik mijn bank het beste behandelen?

Synthetische stoffen bieden van zichzelf meer bescherming dan natuurlijke stoffen (wol, leer, linnen, etc.). Je kunt ervoor kiezen de stof te impregneren, voor optimale bescherming tegen vlekken. Dit kun je het beste doen met iProteqt. Dit is een impregneerspray, die onzichtbare en niet-voelbare bescherming biedt voor alle stoffen meubels.

Wat is iProteqt?

Als je je bank goed wil beschermen tegen vlekken bieden wij de iProteqt-impregneerspray aan. Deze spray is een textielbeschermer tegen vlekken en behoudt de karaktereigenschappen van de stof. Bij deze spray zit een vijfjarige vlekkengarantie.

Constructieservice

Heb je een probleem dat tijdens het gebruik van uw fauteuil, bank of hoekbank is ontstaan? iProteqt verhelpt probleemloos gebruiksproblemen zoals: het verwijderen van pilling bij textiel, opspannen van de bekleding als deze overmatig is gaan rimpelen of plooien, repareren van losgeraakte stiknaden en meer.

Vlekkenservice

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een kop koffie kan worden omgestoten of er wordt weer eens met pastasaus geknoeid. iProteqt biedt een hoogwaardige vezelbeschermer waarmee je gemakkelijk jouw bank kunt impregneren. Hierdoor verwijder je met gemak vlekken. Lukt het niet om de vlek te verwijderen? Dan komt één van onze professionele service specialisten bij jou langs om de vlek te verwijderen.

Full Service

Heb je een nieuwe fauteuil, bank of hoekbank met iProteqt aangeschaft? Het Customer Care team en onze professionele service specialisten zorgen er samen voor dat jouw probleem snel wordt opgelost zodat je weer zorgeloos kunt genieten van jouw nieuwe meubel!

Tafels

De meeste tafels in onze collectie zijn gemaakt van massief hout. De meest gebruikte houtsoorten in onze collectie zijn eiken en gerecycled
teakhout. Voor de productie van onze eikenhouten bladen gebruiken wij Europees eiken. De tafelbladen worden met de grootste zorg in Nederland geproduceerd. Om er zeker van te zijn dat uw meubel aansluit bij uw verwachtingen en lifestyle, informeren wij u op deze pagina graag over de keuze in materialen.

 

Hoe onderhoud ik mijn tafel?

Onze massief houten tafels hebben weinig onderhoud nodig. Hout is een natuur product wat ook door de jaren heen nog zal gaan leven; de ruigere uitstraling hoort hier ook bij waardoor er in onderhoud niet veel nodig is. Belangrijk is wel om de tafel zo lang mogelijk mooi te houden geen hete, zware of scherpe objecten direct op de tafel te plaatsen. Gebruik onderzetters om de tafel te beschermen. Laat vochtplekken ook nooit op de tafel liggen; neem deze direct af met een droge, pluisvrije doek.

Eiken

Onze eiken houten tafels zijn altijd al behandeld met een lak. Deze lak is een beschermlaag voor het hout tegen vlekken. Belangrijk is om te weten dat geen één lak 100% bescherming biedt tegen vlekken. Zet daarom geen hete, zware of scherpe voorwerpen direct op het blad; deze kunnen de laklaag beschadigen waardoor deze minder bescherming biedt. Als je je tafel extra wil beschermen raden wij het aan de tafel nog te behandelen met een polish voor matlak tafels. Deze polish biedt extra bescherming over de laklaag heen. Dit is dus om plekken te voorkomen, niet om vlekken te verwijderen.

Gerecycled teakhout

Onze teakhouten tafels worden standaard onbehandeld uitgeleverd. U kunt ervoor kiezen de tafel onbehandeld te laten, waardoor hij zijn originele en ruige uitstraling behoudt, maar het wel vatbaarder is voor vlekken. Voor het behandelen van de tafel zijn er verschillende producten te gebruiken. Teakfix is een kleurloze beschermende watergedragen teakbeschermer. Het voordeel van deze beschermer is dat de tafel na de behandeling er nog onbehandeld uitziet. Teakfix voorkomt vlekken en beschermt het hout tegen vocht. Het biedt minder bescherming tegen vetvlekken. Mocht u vetvlekken in de tafel krijgen, dan zijn deze eenvoudig weg te schuren met een licht stukje schuurpapier of een fijne schuurspons. Hierna kunt u het oppervlakte weer behandelen met Teakfix voor een egaal resultaat. Natural Wood Sealer is een water gedragen impregneerolie die het hout licht verkleurt. Een behandeld tafelblad is optimaal beschermd te gen water, olie en vetten. Voor optimale bescherming kunt u meerdere lagen aanbrengen. Hoe meer lagen, hoe meer glans de tafel wel zou krijgen en hoe meer de onbehandelde look afneemt.

Fenix

Wij zijn te allen tijde geïnteresseerd in de integratie van slimme en vernieuwende materialen. Fenix vertoont deze eigenschappen. Dit nieuwe materiaal voor interieurtoepassingen biedt niet alleen een strakke uitstraling, maar heeft ook andere voordelen. Dankzij het zeer matte oppervlak wordt de lichtreflectie in de eetkamer verminderd. Het tafelblad voelt aangenaam zacht aan, terwijl het tegelijkertijd extreem duurzaam is. Oppervlakkige krasjes kunnen eenvoudig worden verwijderd met behulp van thermische herstelling, wat getuigt van zijn innovatieve design.

Hoe reinig ik mijn tafel? 

Het reinigen van je tafel is afhankelijk van het houtsoort en of het hout behandeld is of niet.

Eiken

De eiken houten tafels zijn allemaal behandeld, waardoor vlekken minder snel zichtbaar zullen zijn in het blad. Echter kan een tafel nooit 100% beschermd worden tegen vlekken. Belangrijk bij tafels is hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans dat de vlek niet zichtbaar blijft. Bij vlekken op basis van water raden wij het aan de tafel direct af te nemen met een droge, pluisvrije doek. Vlekken op basis van vet zijn wat lastiger; deze laten vaak wat donkerdere plekjes achter. Deze kan je het beste opschuren meteen licht schuurpapiertje. Vervolgens kan je het geschuurde stuk weer opnieuw behandelen met een matlak, zodat deze plek ook weer goed beschermd is. Wanneer de vlek niet weggaat na het droogdeppen met een schone droge theedoek en je de tafel volledig hebt laten drogen kan je nog gebruik maken van Woodclean. Dit is een intensieve houtreiniger voor het verwijderen van (zware) vlekken en voor het intensief reinigen van vervuilde waslagen, olielagen of laklagen. Dit product is dus ook te gebruiken voor behandelde teakhouten tafels.

Gerecycled teakhout

Als de tafel niet behandeld is, is teakhout gevoelig voor vlekken en kringen. Vochtplekken moeten direct behandeld worden door de vlek droog te deppen met een schone, droge theedoek. Omdat het een natuurlijk product is, is de kans wel aanwezig dat de vlek na het droogdeppen zichtbaar blijft. voor behandelde tafels geldt ook dat de tafel direct met een droge theedoek
moet worden afgenomen. Wanneer de vlek niet weggaat na het droogdeppen met een schone droge theedoek en je de tafel volledig hebt laten drogen kan je nog gebruik maken van Woodclean. Dit is een intensieve houtreiniger voor het verwijderen van (zware) vlekken en voor het intensief reinigen van vervuilde waslagen, olielagen of laklagen. Dit product is dus ook te gebruiken voor behandelde teakhouten tafels.

Fenix

Kleine krasjes zijn onvermijdelijk op een veelgebruikt tafelblad van Fenix. Gelukkig is er een trucje genaamd “thermische herstelling” om deze krasjes te laten verdwijnen. Met gebruik van een strijkijzer en een vochtige theedoek kunt u krassen die niet al te diep het oppervlak hebben aangetast, verwijderen.

Dagelijks gebruikstips voor het Fenix tafelblad:

  • Vermijd dat gemorste vloeistoffen opdrogen.
  • Laat geen etensresten lang liggen.
  • Gebruik onderzetters onder hete pannen en gebruik het blad niet
  • als snijplank.
  • Gebruik zachte schoonmaakmiddelen en vermijd agressieve
  • chemicaliën.

Vlekken verwijderen doe je zo:

  • Gewone vlekken zoals vet, koffie en wijn kunnen worden
  • aangepakt met schoonmaakmiddel en een speciale spons.
  • Als vlekken niet verdwijnen, gebruik dan een melamine spons met
  • wat water.

Voorzichtig onderhoud met een strijkijzer:

  • Leg een vochtige doek op de kras.
  • Druk kort een warm strijkijzer op de doek (niet te lang!).
  • Spoel af met water en wrijf droog met een zachte doek.

Leveringsvoorwaarden

Wat zijn de levertijden?

De levertijd is afhankelijk of het een product uit voorraad geleverd wordt of dat het product op bestelling wordt gemaakt. Voor onze banken, fauteuils en eettafels zijn de levertijden gemiddeld 8 tot 10 weken.

Kan ik mijn bestelling ophalen?

Geplaatste bestellingen in de webshop of showroom kunnen altijd kosteloos opgehaald worden in onze showroom aan de Vismarkt in Utrecht.

Wanneer jouw artikel bij ons in de winkel is binnen gekomen zullen wij je dat zo spoedig mogelijk laten weten per e-mail. Je kunt je bestelling in onze winkel aan de Vismarkt (centrum Utrecht) ophalen tijdens openingstijden. Mochten het zwaardere artikelen zijn, houd er dan rekening mee dat je jouw artikelen niet alleen komt ophalen, neem iemand mee.

 

Ik heb een showroom bestelling geplaatst, wat nu?

Zodra jij je bestelling bij ons in de winkel geplaatst hebt gaan wij er direct mee aan de slag. Tijdens het plaatsen van de bestelling wordt de geschatte levertijd van jouw bestelling besproken, waarbij wij een indicatie geven. De exacte datum waarop jouw bestelling bij ons binnenkomt krijgen wij vaak pas een aantal dagen van tevoren door van de transporteur. Op het moment dat de exacte leverdatum bij ons bekend is nemen wij telefonisch of per email contact met je op voor het inplannen van een afspraak voor de levering.

Zodra de afspraak ingepland is sturen wij altijd nog even een bevestigingsmail. In de bevestigingsmail staat de informatie over de restbetaling vermeld. Onze bezorgers komen dan op de afgesproken datum, rond de afgesproken tijd uw bestelling bezorgen.

Heb je bij het plaatsen van de bestelling aangegeven liever je bestelling zelf op te komen halen? Dan bellen of mailen wij even zodra jouw bestelling compleet is. Dan kan je het op een geschikt moment binnen openingstijden bij ons op komen halen in onze showroom. Het eventueel openstaande restbedrag kan worden betaald bij het afhalen.

 

Wie levert mijn bestelling?

We begrijpen dat je wellicht nieuwsgierig bent naar het bezorgproces op de dag zelf. Hierbij een overzicht van wat je kunt verwachten:

Onze eigen Rachmaninoff bezorgers zullen binnen het afgesproken tijdsslot bij jouw adres arriveren. Ze zijn goed herkenbaar door het logo op onze bus. Ook hebben ze alle benodigde apparatuur bij zich om de banken zorgvuldig te installeren. Onze bezorgers zullen de banken op de gewenste locatie in jouw huis plaatsen. Ze zorgen ervoor dat alles netjes wordt uitgepakt en gemonteerd, volgens de afgesproken specificaties.

Nadat de banken zijn geïnstalleerd, vragen onze bezorgers je vriendelijk om een korte controle uit te voeren. Mocht je nog vragen hebben of ontevreden zijn over iets, laat het ons dan meteen weten, zodat we je kunnen helpen en eventuele problemen kunnen oplossen.

Webbestellingen van woonaccessoires en kleinere winkelbestellingen kunnen thuisbezorgd worden via de pakketservice van PostNL. PostNL levert pakketten van maandag tot en met zaterdag. Zodra het pakket door ons verzonden is, ontvang je van ons een bericht met daarin de Track&Trace-code zodat je het pakket kan volgen.

 

Wat zijn de bezorgkosten?

PostNL

De tarieven voor de pakketservice van PostNL zijn als volgt:

Pakket via PostNL tot 10 kg (max. formaat: 100 x 50 x 50 cm): €7,25

Pakket via Post NL van 10-3- kg (max. formaat: 176 c 78 x 58 cm): €13,50

Bezorgservice

Bezorging door onze eigen bezorgdienst binnen Utrecht is mogelijk voor €45,-. In provincie Utrecht voor €50,-. Bezorging in de rest van het land gaat via  Back 2 Basic, de externe transportspecialist waar wij mee samenwerken. Afhankelijk van de afstand is dit mogelijk voor €75,- à €125,- (met uitzondering van Waddeneilanden. Neem hiervoor contact met ons op voor de mogelijkheden).

 

Leveren jullie ook in het buitenland?

Onze Rachmaninoff bezorgers leveren tot maximaal 3 uur rijden vanaf Utrecht. Transport dat verder is dan 3 uur rijden zal via een externe partij zelf verzorgd of geregeld moeten worden, wij kunnen jullie hier uiteraard bij helpen.

Kunnen jullie mijn oude bank ophalen?

Omdat wij maar een kleine opslag hebben kunnen wij helaas geen oude banken ophalen. 

Garantie en retourneren

Ik heb een klacht, wat moet ik doen?

Vervelend dat je aankoop niet aan je verwachtingen voldoet. We doen er alles aan om de best mogelijke service te bieden, maar er kan helaas iets mis gaan. Je kunt gebruik maken van ons service formulier. Zorg ervoor dat je het formulier zo volledig mogelijk invult, dan kunnen we je zo snel en goed mogelijk helpen.

 

Onze garantievoorwaarden

Rachmaninoff Wonen is een door het Centraal Bureau Wonen erkende woonwinkel. Dit heeft voor jou als klant voordelen. Winkels die door het CBW erkend zijn hanteren namelijk algemene voorwaarden die de consument extra beschermen doormiddel van opgestelde richtlijnen. Een CBW-erkende winkel biedt jou als klant het volgende:

  • Een tweejarige garantie op je aankoop en een extra productgarantie 
  • Een nette aanbetalingsregeling
  • Een onpartijdige geschilafdeling die gegarandeerd voor een passende oplossing zorgt
  • Kijk voor meer informatie over de branchevereniging en de garantievoorwaarde op www.CBW-erkend.nl.

Retourneren

Artikelen uit onze webshop kun je binnen een termijn van 14 dagen (na ontvangst van het artikel) zonder opgave van redenen retourneren. Wanneer je een artikel retourneert heb je recht op een teruggave van het volledige aankoopbedrag exclusief verzendkosten voor de heenzending. Teruggave van het aankoopbedrag (exclusief eventuele verzendkosten voor de heenzending) vinden zo spoedig mogelijk plaats, uiterlijk binnen 14 dagen.

Artikelen die voor jou op bestelling worden gemaakt kunnen niet geretourneerd worden. Dit geldt voor alle meubels (banken, fauteuils, tafels, eetkamerstoelen, kasten, vloerkleden)

Artikelen die je bij ons in de winkel koop kun je binnen een termijn van 14 dagen met de bon retourneren. Je kunt jouw artikelen bij ons in de winkel en per post retourneren. Wanneer je het artikel hebt geretourneerd ontvangt je hiervoor niet het aankoopbedrag, maar een cadeaubon.

Sale artikelen die je bij ons in de winkel koopt, kunnen niet geretourneerd worden.

Is jouw vraag niet beantwoord? Stel ze dan alsnog gerust via de telefoon (030 230 44 98) of mail naar info@rachmaninoffwonen.nl