Welkom op onze ‘Frequently Asked Questions’-pagina. Hier vind je alle antwoorden op de vragen die je hebt, variërend van onderhoud over stoffen tot aan de eigenschappen van hout. Wij hopen je met deze informatie te kunnen helpen bij alles wat komt kijken bij het aanschaffen van een nieuw meubel. Heb je een vraag die er niet tussen staat? Laat het ons weten.
Onze producten
Ik ben op zoek naar een nieuw meubel. Wat zijn de mogelijkheden?
De mogelijkheden van onze meubels zijn eindeloos! Bijna al onze meubels worden op bestelling gemaakt, waardoor er van alles aan te passen is. Zo zijn al onze banken in verschillende maten en in meer dan 200 verschillende stoffen te bestellen. Dit geldt ook voor de meeste fauteuils. Alle mogelijke stoffen zijn te bekijken in onze showroom aan de Vismarkt in Utrecht. Hier denken wij graag mee over de mogelijkheden en ondersteunen wij jou bij het vinden van jouw perfecte bank of fauteuil!
Liever snel een keuze maken? Bekijk dan onze webshop voor de bestseller banken. Ook bij onze tafels en stoelen is er van alles mogelijk in maten en kleuren. Bekijk hiervoor onze collectie pagina.
Waar zijn jullie producten te zien?
Onze grote meubels zoals banken, fauteuils, tafels en eetkamerstoelen zijn te zien op onze collectie pagina en in onze showroom. Onze woonaccessoires en onze beperkte collectie banken zijn online te bestellen via onze webshop. De volledige collectie is te zien in onze showroom.
Onze showroom bevindt zich aan de Vismarkt, in het centrum van Utrecht. Kom langs voor vrijblijvend advies onder het genot van een kopje koffie of thee, of gewoon om even rond te snuffelen!
Waar worden jullie producten gemaakt?
In het kader van duurzaamheid kunnen wij met trots zeggen dat al onze banken van Nederlandse bodem zijn, ontworpen en gemaakt in eigen land! Dit geldt ook voor veel kleine meubels, zoals salontafels, en woonaccessoires uit onze collectie. Onze collectie is een verzameling van verschillende merken en makers die ons inspireren. Wil je meer weten over ons aanbod? Neem dan een kijkje op de merkenpagina.
Wat is de levensduur van jullie producten?
In het kader van duurzaamheid vinden wij, net zoals jij, het belangrijk dat een meubel lang meegaat. De levensduur van een meubelstuk is grotendeels afhankelijk van het onderhoud en de intensiteit van het gebruik.
Voor het inschatten van de levensduur gaan wij uit van normaal gebruik. Dit betekent dat bij banken, fauteuils en stoelen bijvoorbeeld de armleuningen en rugleuning niet als zitplaats worden gebruikt en er niet op de zitting wordt gesprongen. De levensduur van de bank wordt ook beïnvloed door het aantal gebruikers, zoals kinderen en huisdieren. De levensduur van een bank of fauteuil is gemiddeld rond de 15 jaar. Voor een maximale levensduur raden wij aan de zitvlakken regelmatig te gebruiken, regelmatig te stofzuigen op de laagste stand en vlekken direct te verwijderen
Op onze banken en fauteuils bieden wij een brede collectie aan stofmogelijkheden. De stoffen variëren van synthetische tot natuurlijke stoffen en zelfs combinatiestoffen van synthetische en natuurlijke vezels. Denk bij natuurlijke stoffen aan leer, wol, linnen en katoen. Alle stoffen die wij gebruiken zijn getest op sterkte, kleurvastheid en pilling. Ze zijn allemaal goedgekeurd voor intensief gebruik en gaan lang mee.
Alle binnenwerken van onze banken en fauteuils hebben hun eigen kenmerken. De meeste binnenwerken zijn houten framewerken. Voor de zitting en rugleuningen wordt gebruik gemaakt van diverse schuimsoorten en veringen, wat elk model een eigen zitcomfort geeft. Van actievere zit tot een meer ontspannen zit, we hebben het allemaal!
In onze showroom zijn alle stoffen te bezichtigen, en wij vertellen graag meer over de kwaliteit, samenstelling en kenmerken van de stoffen. Ook voor vragen over de binnenwerken van onze meubels, zoals veringen en schuimsoorten, informeren wij je graag.
Wat is het verschil tussen natuurlijk stoffen en synthetische
stoffen?
In principe zijn de meeste stofsoorten in onze collectie van polyester gemaakt. Synthetische vezels hebben een gesloten structuur, waardoor
vuil aan de oppervlakte blijft. Dit betekent dat het meubelstuk makkelijker schoon te maken is. Natuurlijke materialen worden gemaakt van plantaardige of dierlijke materialen, bijvoorbeeld katoen of wol. De warme kleuren en aangename “touch” zijn voor veel mensen de reden om deze stoffen te kiezen. Natuurlijke materialen zijn iets gevoeliger voor pilling en verkleuring.
Alle stoffen in onze collectie zijn van hoge kwaliteit; ze zijn getest voor intensief gebruik, waardoor je langdurig van een mooi meubelstuk kunt genieten.
Wat is plooivorming?
Alle stoffen hebben een bepaalde elasticiteit, die noodzakelijk is voor een lange levensduur van een bank of fauteuil. Wanneer de stof namelijk te strak op de bank gespannen zit, is de kans op scheuren groter. Door de elasticiteit van de stoffen zal er plooivorming in uw bank ontstaan. Dit is niets om u zorgen over te maken; het hoort bij het meubel.
De mate van plooivorming is afhankelijk van een aantal factoren:
Om plooivorming te minimaliseren, kun je een aantal dingen doen. Het is belangrijk de bank of fauteuil gelijkmatig te gebruiken, dus zorg ervoor dat alle plekken van de bank regelmatig worden gebruikt. Wanneer je losse kussens hebt, kun je regelmatig de kussens opkloppen en op de juiste plaats terugzetten. Verder is het belangrijk om voorzichtig om te gaan met de arm- en rugleuningen. Ga hier bijvoorbeeld niet op zitten of staan; dit kan plooivorming verergeren.
Wat is pilling?
Na verloop van tijd kunnen sommige stoffen, met name stoffen waarin wol is verwerkt, licht gaan pillen. Hierdoor kunnen er kleine bolletjes op de stof ontstaan. Dit is bij sommige stoffen niet te voorkomen, zoals bij wol. Wol is een natuurlijk materiaal dat, zelfs wanneer het is verwerkt in de bekleding van een bank of fauteuil, nog steeds ‘leeft’. Bij de meeste 100% synthetische stoffen komt pilling vrij weinig of in kleine mate voor.
Kan een bank verkleuren?
De mate waarin een meubelstof bestand is tegen verkleuring onder invloed van zonlicht, daglicht en kunstlicht is afhankelijk van de gebruikte kleurstoffen en speciale behandelingen. Alle stoffen, met name natuurlijke stoffen, hebben altijd kans op verkleuring. Deze verkleuring kan heel minimaal zijn of zelfs helemaal niet optreden, maar hierop kan geen garantie worden gegeven. Voor alle stoffen in onze collectie is de lichtvastheid bepaald, ingedeeld in klasse 1 tot en met 5. Wij raden aan, vooral bij stoffen met een lagere lichtvastheid zoals natuurlijke stoffen, het meubelstuk zo min mogelijk aan direct zonlicht bloot te stellen. Op deze manier minimaliseer je de kans op verkleuringen van de stof.
Ik heb een vlek in mijn meubel, wat nu?
Verwijder vlekken zo snel mogelijk, voordat ze de kans krijgen om diep in de stoffering door te dringen. Gebruik hiervoor een lepel, een witte doek of witte tissues. Werk vanaf de buitenrand van de vlek naar binnen toe, wrijf niet, maar dep de gemorste substantie op. Maak vervolgens een theedoek nat met lauwwarm water, maximaal 40 graden, wring deze uit en dep hiermee de vlek totdat de theedoek geen vuil meer opneemt. Indien na deze behandeling nog vlekken achterblijven, kun je het beste contact met ons opnemen. Wij kunnen je verder adviseren over verschillende producten om hardnekkige vlekken te verwijderen.
Hoe kan ik mijn bank het beste behandelen?
Synthetische stoffen bieden van nature meer bescherming dan natuurlijke stoffen zoals wol, leer en linnen. Je kunt ervoor kiezen om de stof te impregneren voor optimale bescherming tegen vlekken. Dit kun je het beste doen met iProteqt, een impregneerspray die onzichtbare en niet-voelbare bescherming biedt voor alle soorten stoffen meubels.
Wat is iProteqt?
Als je je bank goed wilt beschermen tegen vlekken, bieden wij de iProteqt-impregneerspray aan. Deze spray is een textielbeschermer tegen vlekken en behoudt de karaktereigenschappen van de stof. Bij deze spray zit een vijfjarige vlekkengarantie.
Constructieservice
Heb je een probleem dat tijdens het gebruik van je fauteuil, bank of hoekbank is ontstaan? iProteqt verhelpt probleemloos gebruiksproblemen zoals het verwijderen van pilling bij textiel, opspannen van de bekleding als deze overmatig is gaan rimpelen of plooien, repareren van losgeraakte stiknaden en meer.
Vlekkenservice
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Een kop koffie kan worden omgestoten of er wordt weer eens geknoeid met pastasaus. iProteqt biedt een hoogwaardige vezelbeschermer waarmee je gemakkelijk jouw bank kunt impregneren. Hierdoor kun je vlekken gemakkelijk verwijderen. Lukt het niet om de vlek te verwijderen? Dan komt een van onze professionele service specialisten bij jou langs om de vlek te verwijderen.
Full Service
Heb je een nieuwe fauteuil, bank of hoekbank met iProteqt aangeschaft? Het Customer Care team en onze professionele service specialisten zorgen er samen voor dat jouw probleem snel wordt opgelost, zodat je weer zorgeloos kunt genieten van jouw nieuwe meubel!
De meeste tafels in onze collectie zijn gemaakt van massief hout, met de meest gebruikte houtsoorten zoals eiken en gerecycled teakhout. Voor de productie van onze eikenhouten bladen gebruiken wij Europees eiken. De tafelbladen worden met de grootste zorg in Nederland geproduceerd. Om er zeker van te zijn dat uw meubel aansluit bij uw verwachtingen en levensstijl, informeren wij u op deze pagina graag over de keuze in materialen.
Hoe onderhoud ik mijn tafel?
Onze massief houten tafels hebben weinig onderhoud nodig. Hout is een natuurproduct dat ook door de jaren heen nog zal gaan leven; de ruigere uitstraling hoort hier ook bij, waardoor er in onderhoud niet veel nodig is. Belangrijk is wel om de tafel zo lang mogelijk mooi te houden geen hete, zware of scherpe objecten direct op de tafel te plaatsen. Gebruik onderzetters om de tafel te beschermen. Laat vochtplekken ook nooit op de tafel liggen; neem deze direct af met een droge, pluisvrije doek.
Eiken: Onze eiken houten tafels zijn altijd al behandeld met een lak. Deze lak is een beschermlaag voor het hout tegen vlekken. Belangrijk is om te weten dat geen één lak 100% bescherming biedt tegen vlekken. Zet daarom geen hete, zware of scherpe voorwerpen direct op het blad; deze kunnen de laklaag beschadigen waardoor deze minder bescherming biedt. Als je je tafel extra wil beschermen, raden wij aan de tafel nog te behandelen met een polish voor matlak tafels. Deze polish biedt extra bescherming over de laklaag heen om plekken te voorkomen, niet om vlekken te verwijderen.
Gerecycled teakhout: Onze teakhouten tafels worden standaard onbehandeld uitgeleverd. U kunt ervoor kiezen de tafel onbehandeld te laten, waardoor hij zijn originele en ruige uitstraling behoudt, maar het wel vatbaarder is voor vlekken. Voor het behandelen van de tafel zijn er verschillende producten te gebruiken. Teakfix is een kleurloze beschermende watergedragen teakbeschermer. Het voordeel van deze beschermer is dat de tafel na de behandeling er nog onbehandeld uitziet. Teakfix voorkomt vlekken en beschermt het hout tegen vocht. Het biedt minder bescherming tegen vetvlekken. Mocht u vetvlekken in de tafel krijgen, dan zijn deze eenvoudig weg te schuren met een licht stukje schuurpapier of een fijne schuurspons. Hierna kunt u het oppervlak weer behandelen met Teakfix voor een egaal resultaat. Natural Wood Sealer is een water gedragen impregneerolie die het hout licht verkleurt. Een behandeld tafelblad is optimaal beschermd tegen water, olie en vetten. Voor optimale bescherming kunt u meerdere lagen aanbrengen. Hoe meer lagen, hoe meer glans de tafel krijgt en hoe meer de onbehandelde look afneemt.
Fenix: Wij zijn te allen tijde geïnteresseerd in de integratie van slimme en vernieuwende materialen. Fenix vertoont deze eigenschappen. Dit nieuwe materiaal voor interieurtoepassingen biedt niet alleen een strakke uitstraling, maar heeft ook andere voordelen. Dankzij het zeer matte oppervlak wordt de lichtreflectie in de eetkamer verminderd. Het tafelblad voelt aangenaam zacht aan, terwijl het tegelijkertijd extreem duurzaam is. Oppervlakkige krasjes kunnen eenvoudig worden verwijderd met behulp van thermische herstelling, wat getuigt van zijn innovatieve design.
Hoe reinig ik mijn tafel?
Het reinigen van je tafel is afhankelijk van het houtsoort en of het hout behandeld is of niet.
Eiken: De eiken houten tafels zijn allemaal behandeld, waardoor vlekken minder snel zichtbaar zullen zijn in het blad. Echter kan een tafel nooit 100% beschermd worden tegen vlekken. Belangrijk bij tafels is hoe sneller je erbij bent, hoe groter de kans dat de vlek niet zichtbaar blijft. Bij vlekken op basis van water raden wij het aan de tafel direct af te nemen met een droge, pluisvrije doek. Vlekken op basis van vet zijn wat lastiger; deze laten vaak wat donkerdere plekjes achter. Deze kan je het beste opschuren met een licht schuurpapiertje. Vervolgens kan je het geschuurde stuk weer opnieuw behandelen met een matlak, zodat deze plek ook weer goed beschermd is. Wanneer de vlek niet weggaat na het droogdeppen met een schone droge theedoek en je de tafel volledig hebt laten drogen kan je nog gebruik maken van Woodclean. Dit is een intensieve houtreiniger voor het verwijderen van (zware) vlekken en voor het intensief reinigen van vervuilde waslagen, olielagen of laklagen. Dit product is dus ook te gebruiken voor behandelde teakhouten tafels.
Gerecycled teakhout: Als de tafel niet behandeld is, is teakhout gevoelig voor vlekken en kringen. Vochtplekken moeten direct behandeld worden door de vlek droog te deppen met een schone, droge theedoek. Omdat het een natuurlijk product is, is de kans wel aanwezig dat de vlek na het droogdeppen zichtbaar blijft. Voor behandelde tafels geldt ook dat de tafel direct met een droge theedoek moet worden afgenomen. Wanneer de vlek niet weggaat na het droogdeppen met een schone droge theedoek en je de tafel volledig hebt laten drogen kan je nog gebruik maken van Woodclean. Dit is een intensieve houtreiniger voor het verwijderen van (zware) vlekken en voor het intensief reinigen van vervuilde waslagen, olielagen of laklagen. Dit product is dus ook te gebruiken voor behandelde teakhouten tafels.
Fenix: Kleine krasjes zijn onvermijdelijk op een veelgebruikt tafelblad van Fenix. Gelukkig is er een trucje genaamd “thermische herstelling” om deze krasjes te laten verdwijnen. Met gebruik van een strijkijzer en een vochtige theedoek kunt u krassen die niet al te diep het oppervlak hebben aangetast, verwijderen.
Dagelijks gebruikstips voor het Fenix tafelblad:
Vlekken verwijderen doe je zo:
Voorzichtig onderhoud met een strijkijzer:
Leveringsvoorwaarden
Wat zijn de levertijden?
De levertijd is afhankelijk van of het product uit voorraad wordt geleverd of op bestelling wordt gemaakt. Voor onze banken, fauteuils en eettafels zijn de levertijden gemiddeld 8 tot 10 weken.
Kan ik mijn bestelling ophalen?
Geplaatste bestellingen in de webshop of showroom kunnen altijd kosteloos worden opgehaald in onze showroom aan de Vismarkt in Utrecht. Zodra jouw artikel bij ons in de winkel is binnengekomen, laten wij je dat zo spoedig mogelijk weten per e-mail. Je kunt jouw bestelling ophalen in onze winkel aan de Vismarkt (centrum Utrecht) tijdens onze openingstijden. Als het om zwaardere artikelen gaat, houd er dan rekening mee dat je jouw artikelen niet alleen komt ophalen; neem iemand mee.
Ik heb een showroom bestelling geplaatst, wat nu?
Zodra jij je bestelling bij ons in de winkel hebt geplaatst, gaan wij er direct mee aan de slag. Tijdens het plaatsen van de bestelling wordt de geschatte levertijd van jouw bestelling besproken, waarbij wij een indicatie geven. De exacte datum waarop jouw bestelling bij ons binnenkomt, krijgen wij vaak pas een aantal dagen van tevoren door van de transporteur. Op het moment dat de exacte leverdatum bij ons bekend is, nemen wij telefonisch of per e-mail contact met je op voor het inplannen van een afspraak voor de levering.
Zodra de afspraak is ingepland, sturen wij altijd nog even een bevestigingsmail. In de bevestigingsmail staat de informatie over de restbetaling vermeld. Onze bezorgers komen dan op de afgesproken datum, rond de afgesproken tijd, jouw bestelling bezorgen.
Als je bij het plaatsen van de bestelling hebt aangegeven dat je liever je bestelling zelf komt ophalen, dan bellen of mailen wij zodra jouw bestelling compleet is. Op dat moment kun je het tijdens openingstijden bij ons komen ophalen in onze showroom. Het eventueel openstaande restbedrag kan worden betaald bij het afhalen.
Wie levert mijn bestelling?
We begrijpen dat je wellicht nieuwsgierig bent naar het bezorgproces op de dag zelf. Hierbij een overzicht van wat je kunt verwachten:
Onze eigen Rachmaninoff-bezorgers zullen binnen het afgesproken tijdsslot bij jouw adres arriveren. Ze zijn goed herkenbaar aan het logo op onze bus. Ook hebben ze alle benodigde apparatuur bij zich om de banken zorgvuldig te installeren. Onze bezorgers plaatsen de banken op de gewenste locatie in jouw huis en zorgen ervoor dat alles netjes wordt uitgepakt en gemonteerd, volgens de afgesproken specificaties.
Nadat de banken zijn geïnstalleerd, vragen onze bezorgers je vriendelijk om een korte controle uit te voeren. Mocht je nog vragen hebben of ontevreden zijn over iets, laat het ons dan meteen weten, zodat we je kunnen helpen en eventuele problemen kunnen oplossen.
Webbestellingen van woonaccessoires en kleinere winkelbestellingen kunnen thuisbezorgd worden via de pakketservice van PostNL. PostNL levert pakketten van maandag tot en met zaterdag. Zodra het pakket door ons is verzonden, ontvang je van ons een bericht met daarin de Track&Trace-code, zodat je het pakket kunt volgen
Wat zijn de bezorgkosten?
PostNL
De tarieven voor de pakketservice van PostNL zijn als volgt:
Pakket via PostNL tot 10 kg (max. formaat: 100 x 50 x 50 cm): €7,25
Pakket via Post NL van 10-3- kg (max. formaat: 176 c 78 x 58 cm): €13,50
Bezorgservice
Bezorging door onze eigen bezorgdienst binnen Utrecht is mogelijk voor €45,-. In de provincie Utrecht kost dit €50,-. Bezorging in de rest van het land is ook mogelijk op aanvraag. De prijs is afhankelijk van de afstand en varieert tussen €75,- en €125,- (met uitzondering van de Waddeneilanden). Neem hiervoor contact met ons op voor de mogelijkheden
Leveren jullie ook in het buitenland?
Onze Rachmaninoff bezorgers leveren tot maximaal 3 uur rijden vanaf Utrecht. Transport dat verder is dan 3 uur rijden, moet zelf verzorgd worden of kan geregeld worden via een externe partij. Wij kunnen jullie hier uiteraard bij helpen.
Kunnen jullie mijn oude bank ophalen?
Omdat wij maar een beperkte opslagruimte hebben, kunnen wij helaas geen oude banken ophalen.
Garantie en retourneren
Ik heb een klacht. Wat moet ik doen?
Het spijt ons dat je aankoop niet aan je verwachtingen voldoet. We streven ernaar de best mogelijke service te bieden, maar helaas kan er iets misgaan. Aarzel niet om een e-mail te sturen naar info@rachmaninoffwonen.nl. We ontvangen graag een aantal foto’s en je ordernummer, zodat we je zo snel mogelijk kunnen assisteren.
Onze garantievoorwaarden
Dit biedt voordelen voor jou als klant, aangezien winkels die door het CBW erkend zijn, algemene voorwaarden hanteren die de consument extra beschermen door middel van opgestelde richtlijnen. Als een CBW-erkende winkel bieden wij jou als klant het volgende:
Voor meer informatie over de branchevereniging en de garantievoorwaarden kun je terecht op www.CBW-erkend.nl.
Retourneren
Artikelen uit onze webshop kun je binnen een termijn van 14 dagen (na ontvangst van het artikel) zonder opgave van redenen retourneren. Wanneer je een artikel retourneert, heb je recht op een teruggave van het volledige aankoopbedrag, exclusief verzendkosten voor de heenzending. Teruggave van het aankoopbedrag (exclusief eventuele verzendkosten voor de heenzending) vindt zo spoedig mogelijk plaats, uiterlijk binnen 14 dagen.
Artikelen die op bestelling voor jou worden gemaakt, kunnen niet worden geretourneerd. Dit geldt voor alle meubels (banken, fauteuils, tafels, eetkamerstoelen, kasten, vloerkleden).
Artikelen die je in onze winkel koopt, kun je binnen een termijn van 14 dagen met de bon retourneren. Je kunt jouw artikelen zowel in onze winkel als per post retourneren. Wanneer je het artikel hebt geretourneerd, ontvang je hiervoor niet het aankoopbedrag, maar een cadeaubon.
Sale artikelen die je in onze winkel koopt, kunnen niet worden geretourneerd.
Is jouw vraag niet beantwoord? Stel deze dan alsnog gerust via de telefoon (030 230 44 98) of per e-mail naar info@rachmaninoffwonen.nl.